Nastal čas na nějaké povídání o našem putování Srí Lankou. Některé zážitky a dojmy je lepší nechat chvíli uzrát. Ze Srí Lanky jsme zpět už nějaký ten pátek, ale potřebovala jsem nějaký čas, aby se všechno tak trochu usadilo a já napsala objektivní článek. Jak už jsem říkala v jednom z těch minulých postů, tohoto výletu jsme se vrátily naprosto vyčerpané a já skončila na antibiotikách. To možná tak trochu napovídá, že tento náš trip považujeme za jeden z nejnáročnějších, které jsme kdy absolovaly. Ale teď hezky pěkně od začátku.

It’s finally time to say you something about our trip to Sri Lanka. It’s quite a long time when we came back but I needed some time to absorb all impressions and write you a really objective post. As I said in one of the previous posts we came back from this trip really exhausted and as a bonus I got antibiotics. So that’s why we found this trip one of the most difficult we’ve ever done. But let me tell you the whole story.

Po dvou více než tří hodinových letech jsme v noci přistály na srí lanském letišti, koupily datové sim karty (kde data stejně spíš nefungovala) a usmlouvaly taxíka, který nás zavezl do Negomba (vzdáleného pouhých 6 km od letiště) na naše první ubytování, kde jsme plánovaly si trochu odpočinout, než se vydáme na cestu dál. Někoho by možná mohlo překvapit, že letadlo ho nevysadí v Colombu, jak se uvádí na letence. Z letiště do Colomba trvá cesta ještě minimálně hodinku. V Negombu jsme strávily následující den a noc a musím říct, že žádný velký dojem na nás toto pobřežní město teda neudělalo. Ale na aklimatizaci ideální. Bydlí tu spoustu křesťanů a proto na každém kroku míjíte nějaký kostelík. Podél ulice Porutota Road se táhne několik kilometrů dlouhá pláž, která nám ale moc atraktivní teda nepřipadala. Omývalo ji totiž celkem špinavé a rozbouřené moře, všude se povalovaly odpadky a potulovala se tam spousta psů. Přece jen jsme rozmazlené z Bali. V souvislosti se Srí Lankou jsme se těšily hlavně na kari, kterým je údajně vyhlášená. Snažily jsme se podél pobřeží najít sympaticky vyhlížející restauraci a konečně ochutnat. Tenhle záměr bohužel úplně nevyšel, protože restauraci jsme sice vybraly, ale kari tam bylo snad nejhorší, jaké jsme kdy vůbec ochutnaly. Zbytek dne jsme strávily procházením města a pláže a večer se domluvili s domácíma na objednání tuk-tuku, který nás ráno zaveze na autobusové nádraží, odkud se vydáme do Kandy.

After two three-hour flights we landed at the Sri Lanka airport, bought local data sim cards (more not-working than working) and caught a cab to Negombo that we’ve chosen as our first destination to have a rest because of its close distance to the airport. Even the airport is called Colombo the main Sri Lanka city is about one hour ride so Negombo is quite popular first destination. We’ve spent there first night and day but the city did not impress us – quite dirty beach, a lot of garbage and stray dogs. It was a great choice to acclimatize but we cannot imagine spending there more than a couple of days. Since we bought the tickets to Sri Lanka we’ve started looking forward to taste famous Sri Lanka curry so our first steps led to some nice restaurant. The foodie choice in Negombo isn’t one of the best so we’ve tried the first one that didn’t look as a fried tourist trap but the curry was terrible and we left Negombo a little bit disappointed.

Cesta místním busem do Kandy byla zážitkem sama o sobě. Představte si autobus, který vypadá, že svá nejlepší léta měl za sebou už před minimálně čtvrt stoletím :)). Vevnitř visí všechno, na co si jen vzpomenete… Různé náboženské serepetičky, cetky, fotky, obrázky, látky a laciná cingrlátka. Jediným štěstím bylo, že jsme na autobusák přijely s dostatečným předstihem a chytily místa k sezení. Autobus totiž odjíždí z nádraží až ve chvíli, kdy úplně praská ve švech. A to doslova. Na každé sedačce pro dva se na sebe mačkají a lepí nejméně tři lidi. Ulička je nacpaná tak, že chlápek, který vybírá peníze za lístky, musí lézt skoro po stropě. Celou cestu hlasitě vyhrává naprosto příšerná hudba a my sedíme jako v lisu na citrony a jsme rády, že se můžeme nadechnout. Autobus nemá dveře a nastupování i vystupování probíhá za jízdy. Cesta do Kandy trvala více než 5 hodin a stala se pro nás hotovým očistcem :))

After one day in Negombo we took local bus to Kandy and it was really an unforgettable experience. Imagine very old bus full of religious objects, pictures, colorful fabrics and very very loud Indian style pop music. Even it sounds crazy believe me that the reality was much worse:)) As a bonus the journey to Kandy took 5 hours and the bus was a little bit overcrowded so we felt like in the middle of lemon press.

Po vystoupení u nádraží se ztrhl doslova hon na čarodějnice. Místní vyčuraní tuk-tukáři se snaží využít situace a lapit nějakého zmateného turistu. My jsme měly ubytovaní objednané z předchozího dne, takže jsme byly rozhodnuté pokračovat na jeho adresu pěšky. Ovšem únava z dlouhé a nepohodlné cesty i těžká zavazadla udělaly své a i my se nechaly lapit do spárů tuk-tukáře. A ne tak ledajakého. Jeho tuk-tuk byl celý inspirovaný Českou republikou. Vnitřek byl potažený naší vlajkou, nechyběly české nápisy, fotky fotbalové reprezentace atd. Nutno říct, že obšlehlý to měl slušně. “Specializuje” se na české turisty, protože jeden z Prahy ho údajně už několik let finančně podporuje. Dokonce už jednou navštívil Prahu a za pár let se tam chystá znovu. Ukazoval nám sešit, ve kterém měl česky psané recenze od spokojených zákazníků, fotky, konverzace z whats appu a jiné chvalozpěvy. Přesto, že se nepovažujeme za úplně naivky a podobné nabídky vždy ignorujeme, tady nás přesvědčil. Když zjistil, kam máme těch pár dní během pobytu v Kandy namířeno, nabídl nám celodenní výlet s příslibem návštěvy méně frekventovaných míst. My totiž přeferujeme méně turistická a známá místa. Vypadal přesvědčivě a sliboval nám, že nás vezme na lepší místa, než jsou právě ta “provařená”. Já chtěla hlavně vidět slony. Ovšem žádné v zajetí, s řetězy a posazenou klecí k vození turistů. Prostě šťastné slony, o kterých jsem četla před odjezdem, že je možné na Srí Lance vidět. Řekl, že zná výbornou sloní vesnici. K tomu jsme vybraly ještě návštěvu botanické zahrady nebo třeba tea factory.

When we got off the bus in Kandy dozens of tuk-tuk drivers started to chase us and wanted to offer us an overpriced ride. We had a reservation on booking.com from the previous day so we were determined to find our accommodation in our own way but we were really tired from the journey so finally we said yes to one tuk-tuk driver. And it wasn’t an ordinary driver – his whole tuk-ruk was in the Czech colors with the Czech flag and photos of the Czech football team. He said to us that Czech tourists were his favorite ones because he had visited Prague before and he was still financially supported by one Czech guy (some kind on his “sugar daddy”:)). He also organizinged whole day trips around Kandy area and although we are not naïve tourists and usually rejecting this kind of offers for that time we said yes. He promised to us to take us to not so much tourist places especially to the elephant village where all elephants were so happy and free.

Ubytované jsme byly u srí lanské rodiny, která pronajímala dva pokoje s vlastními vchody. Ubytování působilo trochu skromněji, než na fotkách, nicméně rodina se chovala moc mile a nám se u nich líbilo. Ovšem poprvé jsme narazily na problém se zásuvkami. Jedna byla v pokoji, druhá v koupelně. Toť vše. Při jakémkoliv cestování pracujeme, fotíme, editujeme fotky atd., což znamená, že potřebujeme nabíjet notebooky, foťáky i telefony. Když jsme téměř celý den pryč, dvě zásuvky nám pro nabití naší techniky opravdu nestačí.

We stayed with the local family in their home stay – our room was quite basic but the family was very kind and helpful so we liked it. The only problem was the lack of electrical sockets – the first in the room and the second in the bathroom so it was a big challenge for us due to the large number of electronic devices we were using for our work.

Druhý den v 8 hodin nás ráno vyzvedal zmíněný “český” tuk-tukář na celodenní výlet, kterému věnuju samostatný článek (a to se máte na co těšit), takže teď plynule navážu na dobu, po jeho návratu. Zkoušely jsme získat nějaký tip, kam zajít na večeři. Ale po přeptání se asi tří lidí, nám nikdo nedokázal poradit. Oni snad všichni jí jenom doma :)). Zkoukly jsme tipy na internetu, ale jasno jsme stále neměly. Tak jsme prostě vyrazily do ulic, že třeba na něco narazíme cestou. Bohužel jsme potkávaly samé stánky s neidentifikovatelným smaženým jídlem různých tvarů. A my jsme pořád pálily po tom kari :)). Když jsme po prochození části města nic nenašly, zapluly jsme do místního nákupního centra, kde nás zlákala restaurace v horním patře s nabídkou několika druhů kuchyní. Nakonec jsme se rozhodly pro indickou a daly si Tikka masala a čočkový dhal. Na místní poměry celkem drahé, ale chutné. Po véči jsme se prošly městem zpátky na ubytování a večer už jen pracovaly.

On our second day in Kandy we had the whole day trip with our wannabe Czech tuk-tuk driver – this experience was so strong that I will tell you about it in the separate post (and trust me you should look forward to itJ). When we came back from the trip we wanted to find a good restaurant but that seemed to be a big problem in Kandy because nobody we asked wasn’t able to say some nice place. Tripadvisor wasn’t helpful as well so we just followed the road to the city center but we didn’t find anything else than the superfried street food (and we still wanted the famous Sri Lankan curry!). Our final choice was the restaurant in the city mall where we got Indian Tika masala and Lentil dhal – pretty expensive but delicious. After dinner we just walk around the city and then worked as every day.

Poslední den našeho Kandy pobytu jsme se vydaly k jezeru, které se nachází v samém srdci města. Ideální místo pro odpočinek, kde lze využít třeba projížďku po jezeře. V jeho středu stojí malý ostrůvek. Fajn místo k procházce, ale nic, co by vám vyrazilo dech nebo nad čím byste juchaly. Voda má hnědou a kalnou barvu, všude poletuje spousta ptáků a podle toho taky okolí jezera vypadá (čti ptáci na všechno kálí :)) U jezera stojí známý Chrám Buddhova zubu, kde se údajně uchovává nejcennější buddhistická relikvie – Buddhův zub. Všude se tlačily hromady turistů, díky čemuž nás ani nelákalo se tam jít podívat. Onen zub stejně vidět nemůžete.

The last day we visited the lake situated in the heart of the city. You can relax there or walk around but nothing special just the brown water and about a million birds. Next to the lake you can find Buddha Tooth Relic temple where you can find thousands of tourist instead the real tooth so we’d decided not to go inside.

Po cestě domů jsme se ještě vyškrábaly k soše sedícího Buddhy tyčící se na strmém kopci přímo nad městem a jde vidět opravdu odkudkoliv. Ta ufuněná cesta za to vážně stála a my v tomto krásném chrámovém komplexu strávily nejmíň hodinu a užívaly si panoramatické výhledy na celé město. Když se setmí, socha je dokonce osvětlená, takže ji nelze přehlédnout odkudkoli. Věděli jste, že když se fotíte u Buddhy, nesmíte k němu stát zády, protože se to považuje za neuctivé?

On our way home we visited Bahiravokanda Vihara Buddha Statue situated on the top of the hill close to the city center. Even the way was pretty hard we enjoyed the whole place especially amazing view. Did you know that you can’t take picture when you are standing back to Buddha?

Na závěr našeho pobytu v Kandy nás čekala večeře, kterou nám připravila naše hostitelská rodina. A konečně jsme se dočkaly tolik vytouženého kari! Toho nejlepšího kari, které jsme do té doby ochutnaly. Myslím, že lepší koncovku jsme si nemohly přát. Prostě platí, že to nejlepší na konec.

We finished the day with delicious dinner prepared by our host – finally the authentic curry! So we finished our stay in Kandy in the best way we could.

Spousta lidí se nás ptala, zda bysme zastávku v Kandy při putování Srí Lankou doporučily. Po dlouhém přemýšlení bych řekla, že ano. Ale jeden den a noc naprosto postačí k vidění toho, co Kandy nabízí. Už jen kvůli přesunu vlakem z Kandy do Elly, který patří k tomu nejkrásnějšímu, co na Srí Lance můžete vidět. Ale o tom už zase příště.

Many of you were asking us if we would recommend visiting Kandy. After a long thought I’m saying yes but one day and night is more than enough to see everything interesting. But the one thing you should not miss – the train ride from Kandy to Ella, one of the most beautiful things you can see in Sri Lanka but this is another story for another post.